за студенти последна година на магистърската си програма,
докторанти и постдокторанти
Цели
Целта на менторската програма на СУ за млади учени – магистри, докторанти и пост докторанти, е да обедини усилията на академичния състав на СУ в подкрепа на учените в начален етап на кариерата за постигане на по-бързи и ефективни резултати по отношение на:
- ориентация в научната среда,
- усвояване на организационната култура в СУ,
- планиране на научната кариера,
- създаване и развитие на собствена мрежа от научни контакти,
- усвояване на умения за научната работа, приложими и в други сфери – т. нар. „меки“ умения,
- овладяване и/или усъвършенстване на преподавателските компетентности.
Предимства от участието в програмата
Предимствата и ползите от участието в програмата са двустранни. Както младият учен, така и менторът ще могат да:
- развиват нови умения и знания,
- създават нови контакти и разширяват научната си мрежа,
- създават професионално и интердисциплинарно сътрудничество,
- спомагат за достигане на научните си цели чрез споделен опит и идеи.
Ключови елементи от програмата
Две целеви групи:
- изследователи с малък опит, в началото на кариерата – студенти в последна година на магистърската си програма и желаещи да започнат докторантура, докторанти и постдокторанти, и
- ментори – изследователи с устойчив академичен и изследователски опит, желаещи да подкрепят развитието на младите учени и университетски преподаватели.
Шест предварителни теми за обсъждане
- Научноизследователска среда и научноизследователска дейност, академично писане, академично четене.
- Организационно-административни измерения на академичното общуване в СУ „Св. Климент Охридски“, участие в проекти.
- Академично преподаване.
- Планиране и развитие на научната кариера – самооценка и съставяне на план за развитие, кариерни възможности в и извън академичната среда – осъществява се съвместно от ментора и EURAXESS център.
- Създаване и развитие на научноизследователска мрежа от контакти – осъществява се съвместно от ментора и EURAXESS център.
- Развиване на уменията за научна работа, приложими и в други сфери – т. нар. “меки“ умения, управление на стреса в начален етап на кариерата – осъществява се съвместно от ментора и EURAXESS център, като се препоръчват и курсове.
Менторската двойка следва да работи поне по 3 от темите, изброени по-горе. Взаимодействието е виртуално или присъствено – по избор на участващите, като поне 1 от срещите трябва да е присъствена. Графикът се договаря между ментора и младия учен. Продължителност – менторът и младият учен следва да имат поне 6 онлайн/присъствени (по избор) сесии за период от максимум 6 месеца. Областите на експертиза на участниците в двойката се очаква да са различни.
Взаимодействие между ментора и научния ръководител на докторантите и пост-докторантите
Дейностите, целите и задълженията на ментора и научния ръководител се различават по същина. Те споделят натоварването и отговорността за развитието на младия учен, като менторът се занимава с общите насоки и съдействие за ориентация и адаптация към научната среда и ангажименти, а научният ръководител – с реализацията на конкретното научно (дисертационно) изследване. Затова се препоръчва тяхната експертиза да е от различни научни и академични области. Тази споделена отговорност и натоварване ще съдействат за:
- по-бързи и ефективни резултати в развитието на младия учен;
- развитие на дух на кооперативност в академичния състав;
- развитие на чувство за обща цел и колективност при постигането й;
- по-голяма отговорност към съдбата на младия учен;
- по-добро ментално здраве на младия учен, чрез намаляване на стреса и дезориентацията му в началния етап на кариерата;
- по-добра среда в академичната общност на университета - сближаване и взаимно опознаване на академичните кадри и общности от различни научни направления и школи;
- по-добра и ефективна интеграция на чуждестранни докторанти в различната национална и организационна култура.
Предвижда се в бъдеще развиването на обучения за ментори за подпомагане на тяхната дейност и развитие у академичния състав на умения, способности и желание за менторство. Предвижда се постепенно доброволното участие в началото да се превърне в поощрявано и носещо принос в атестацията на всеки участник като ментор.
Менторството може да се осъществява както от щатни преподаватели и изследователи (на постоянен трудов договор), така и от нещатни (вкл. пенсионирани) преподаватели и изследователи към научните звена (катедри, лаборатории, факултети, центрове) на Софийския университет.
Към “Регистрация“
Към видео запис на събитието “Откриване на менторската програма на СУ“
Контакт за съдействие: mentoring@fmi.uni-sofia.bg